logo

militaria
Wektor ciągu myśliwca F-35B. Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery

Wektor ciągu myśliwca F-35B. Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery
Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery, stając się pierwszą seryjną maszyną naddźwiękową o zdolnościach STOVL. Piechota morska planuje zastąpienie zarówno Harrierów, jak i myśliwców F/A-18 Hornet maszyną podobną do F-35A, która kosztem systemów lotu pionowego będzie miała większe zbiorniki paliwa. Podobnie jak w Harrierach uzbrojenie strzeleckie będzie przenoszone w montowanym centralnie zasobniku podwieszanym. Jak do tej pory lot pionowy jest najbardziej niebezpieczną fazą lotu i opracowanie odpowiednich systemów bezpieczeństwa, oraz niezawodnych mechanizmów ma znaczący wpływ na prace rozwojowe nad maszyną.

Zamiast rozwiązań używanych w Harrierze polegających na zastosowaniu obrotowych dysz silnika głównego i dodatkowych dysz manewrowych w F-35B zastosowano nowatorską opatentowaną przez Lockheed Martin i rozwijaną przez Rolls-Royce technologię napędzanego wałem wentylatora. Rozwiązanie to polega na zamontowaniu w środkowej części kadłuba poziomo położonego dwuwirnikowego przeciwbieżnego wentylatora napędzanego poprzez sprzęgło i przekładnię z silnika głównego maszyny. Wentylator odpowiedzialny jest za ruch pionowy maszyny, natomiast odprowadzenie spalin z dyszy głównej, poprzez specjalne obejścia, do sterowanych dysz na skrzydłach i bokach kadłuba powoduje obracanie się samolotu. W rezultacie silnik F-35B napędza dwie turbiny, nośną i napędową, spełniające te same zadania, co duża turbina Harriera, ale umożliwiając również lot z prędkościami naddźwiękowymi. Obecność wentylatora skutkuje mniejszym o 30% zapasem paliwa, krótszymi o 35 cm komorami uzbrojenia, także owiewka kokpitu jest mniejsza w porównaniu do pozostałych wersji.

Zbudowano dwie maszyny prototypowe do testów w locie: X-35A, która później została przebudowana do wersji X-35B, oraz wyposażonej w większe skrzydła X-35C.

X-35B po raz pierwszy wystartował pionowo 24 czerwca 2001 roku. Za sterami maszyny siedział Simon Hargeaves, pilot testowy BAE Systems. Maszyna wzniosła się na wysokość 7,5 m i pozostała w zawisie przez około 35 sekund po czym również pionowo wylądowała.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Popularne pytania
Co robią biedronki kiedy zbliżają się upały?
W idealnym związku mężczyzna powinien być starszy od partnerki o .....?
Jaką długość ma najdłuższy peron metra na świecie?
Jak jest po czesku "noga"?
Czy można rozpalić ogień pod wodą?
Ile litrów piwa wypija przeciętny Polak w ciągu roku?
W którym roku wiceprezydentem USA została osoba kolorowa?
Czy według nazistów Aryjczycy pochodzą od Adama i Ewy?
Czy podczas startu Airbusa A380 jego skrzydła wyginają się o ponad 4 metry w górę?
Czego w Norwegii nie może odmówić żona mężowi w długie zimowe dni?
Czy wynalazcą peryskopu używanego w czołgach i okrętach podwodnych jest Polak Rudolf Gundlach?
Jak piesek preriowy radzi sobie z niebezpiecznym wężem?
Dlaczego kameleony zmieniają kolor?
Która polska plaża nad Bałtykiem jest najszersza?