militaria, 1941
Arsenal Delanne 10 – francuski, prototypowy myśliwiec konstrukcji Maurice'a Delanne z tandemowymi skrzydłami, 1941
Arsenal Delanne 10 – francuski, prototypowy myśliwiec konstrukcji Maurice'a Delanne z tandemowymi skrzydłami.
Arsenal-Delanne 10C.2 był całkowicie metalowym, dwuosobowym samolotem myśliwskim z tandemowymi skrzydłami. Pierwszy płat zastrzałowy podparty podwójnymi zastrzałami, wyposażony w dzielone klapolotki oraz sloty. Skrzydło umieszczono na kadłubie miało konstrukcje wzorowaną na płacie Puławskiego z charakterystycznym wygięciu w kształcie spłaszczonej litery M, zapewniającym lepszą widoczność dla pilota, widoczność, która i tak już była mocno ograniczona z powodu dużego przesunięcia do tyłu kadłuba kabiny załogi samolotu. Drugi wolnonośny płat o trapezowym obrysie zainstalowano w tyle kadłuba w jego dolnej części. Tylny płat miał trochę mniejszą rozpiętość niż przedni a jego powierzchnie sterowe pełniły funkcję klapolotek oraz sterów wysokości. Na obu końcach tylnego płata zainstalowano stateczniki pionowe ze sterami kierunku. Podwozie trójpodporowe z tylnym kółkiem ogonowym. Podwozie główne chowane do wnęk w kadłubie, kółko ogonowe stałe. Kadłub samolotu wykonany był ze zgrzewanych elektrycznie ze sobą trzech warstw blachy. Taka konstrukcja zapewniała wystarczającą sztywność kadłuba aby konstruktorzy mogli zrezygnować z niektórych wewnętrznych części usztywniających kadłuba w klasycznych konstrukcjach. Samolot napędzany był 12-cylindrowym, rzędowym silnikiem Hispano-Suiza 12Ycrs chłodzonym cieczą z trójłopatowym, przestawialnym śmigłem Ratier. W kadłubie, za jednostką napędową umieszczono zbiornik paliwa o pojemności 600 dm³. Kabina pilota i strzelca znajdująca się w tylnej części kadłuba osłonięta wspólną owiewką.
Wiki
Arsenal-Delanne 10C.2 był całkowicie metalowym, dwuosobowym samolotem myśliwskim z tandemowymi skrzydłami. Pierwszy płat zastrzałowy podparty podwójnymi zastrzałami, wyposażony w dzielone klapolotki oraz sloty. Skrzydło umieszczono na kadłubie miało konstrukcje wzorowaną na płacie Puławskiego z charakterystycznym wygięciu w kształcie spłaszczonej litery M, zapewniającym lepszą widoczność dla pilota, widoczność, która i tak już była mocno ograniczona z powodu dużego przesunięcia do tyłu kadłuba kabiny załogi samolotu. Drugi wolnonośny płat o trapezowym obrysie zainstalowano w tyle kadłuba w jego dolnej części. Tylny płat miał trochę mniejszą rozpiętość niż przedni a jego powierzchnie sterowe pełniły funkcję klapolotek oraz sterów wysokości. Na obu końcach tylnego płata zainstalowano stateczniki pionowe ze sterami kierunku. Podwozie trójpodporowe z tylnym kółkiem ogonowym. Podwozie główne chowane do wnęk w kadłubie, kółko ogonowe stałe. Kadłub samolotu wykonany był ze zgrzewanych elektrycznie ze sobą trzech warstw blachy. Taka konstrukcja zapewniała wystarczającą sztywność kadłuba aby konstruktorzy mogli zrezygnować z niektórych wewnętrznych części usztywniających kadłuba w klasycznych konstrukcjach. Samolot napędzany był 12-cylindrowym, rzędowym silnikiem Hispano-Suiza 12Ycrs chłodzonym cieczą z trójłopatowym, przestawialnym śmigłem Ratier. W kadłubie, za jednostką napędową umieszczono zbiornik paliwa o pojemności 600 dm³. Kabina pilota i strzelca znajdująca się w tylnej części kadłuba osłonięta wspólną owiewką.
Wiki