technika, 1917
Włoska haubica - Obice 305/17 Howitzer
305 mm haubica model 305/17 De Stefano (wł. Obice da 305/17 D.S.) – włoskie armata nadbrzeżna i haubica z okresu I wojny światowej. W 1908 roku opierając się na doświadczeniach wojny rosyjsko-japońskiej dowództwo włoskiej marynarki wojennej zwróciło do kilku producentów działa dla artylerii nadbrzeżnej o opracowanie nowego modelu takiego działa, który zastąpił będącym na wyposażeniu haubice 280 mm. Ostatecznie wybrano model opracowany przez brytyjską wytwórnie Sir W G Armstrong Whitworth & Co Ltd, która wspólnie z włoską wytwórnią Manifattura dell'Arsenale di Pozzuoli opracowało działo kal. 305 mm. Haubica ta otrzymało ono oznaczenie 305/17.
W 1914 roku rozpoczęto ich produkcję, przy czym zamówiono początkowo 20 takich haubic, przy czym zostały one umieszczone na stałych stanowiskach, jako działa nadbrzeżne: 12 w rejonie portu La Spezia, po 4 w portach La Maddalena i Messina. Po wybuchu I wojny światowej armia włoska zwróciła się do producentów tych haubic, o przystosowanie tych haubic do transportu, tak w krótkim czasie powstały kolejnej modele tej haubicy, oznaczonej jako 305/17 G mod. 1915, 305/17 G mod. 1916, 304/17 G mod. 1917 przystosowane do holowania oraz bardzo oryginalny model 305/17 D.S. (obice 305/17 De Stefano). Ostatecznie wyprodukowano do 1917 roku wyprodukowano 44 haubice tego typu, z tego 20 było haubicami ustawionymi na stałych stanowiskach.
Haubice te były używane w czasie I wojny światowej przez wojska włoskie. Po zakończeniu I wojny światowej haubice przystosowane do holowania, były używane w początkowy okresie II wojny światowej w czasie kampanii francuskiej, a później w 1943 roku w obronie Sycylii i Neapolu. Haubice ustawione na stanowiskach stałych w rejonie baz włoskiej marynarki wojennej, były używane aż do roku 1959 r., kiedy ostatecznie jej zlikwidowano. (wikipedia)
W 1914 roku rozpoczęto ich produkcję, przy czym zamówiono początkowo 20 takich haubic, przy czym zostały one umieszczone na stałych stanowiskach, jako działa nadbrzeżne: 12 w rejonie portu La Spezia, po 4 w portach La Maddalena i Messina. Po wybuchu I wojny światowej armia włoska zwróciła się do producentów tych haubic, o przystosowanie tych haubic do transportu, tak w krótkim czasie powstały kolejnej modele tej haubicy, oznaczonej jako 305/17 G mod. 1915, 305/17 G mod. 1916, 304/17 G mod. 1917 przystosowane do holowania oraz bardzo oryginalny model 305/17 D.S. (obice 305/17 De Stefano). Ostatecznie wyprodukowano do 1917 roku wyprodukowano 44 haubice tego typu, z tego 20 było haubicami ustawionymi na stałych stanowiskach.
Haubice te były używane w czasie I wojny światowej przez wojska włoskie. Po zakończeniu I wojny światowej haubice przystosowane do holowania, były używane w początkowy okresie II wojny światowej w czasie kampanii francuskiej, a później w 1943 roku w obronie Sycylii i Neapolu. Haubice ustawione na stanowiskach stałych w rejonie baz włoskiej marynarki wojennej, były używane aż do roku 1959 r., kiedy ostatecznie jej zlikwidowano. (wikipedia)