technika
Hughes H-4 Hercules
Hughes H-4 Hercules – amerykańska łódź latająca zaprojektowana jako samolot transportowy, jedyny zbudowany egzemplarz został oblatany w 1947 roku.
Duże straty zadawane przez niemieckie U-Booty i lotnictwo konwojom zmierzającym ze Stanów Zjednoczonych przez Atlantyk do portów Wielkiej Brytanii zmusiły Departament Wojny USA do poszukiwania alternatywnych sposobów dalekodystansowego transportu sprzętu wojskowego i żołnierzy. Prace konstrukcyjne przeciągały się do tego stopnia, że nie zdążono zbudować ani jednego z nich przed końcem II wojny światowej. Samolot wzbił się w powietrze tylko raz - 2 listopada 1947 roku osiągnął wysokość 20 m przy 130 km/h, pokonał dystans zaledwie 1,6 km. Sceptycy uważali, że lot tak gigantycznej maszyny był możliwy jedynie dzięki wystąpieniu efektu przypowierzchniowego, zachodzącego podczas lotu nad wodą na niskiej wysokości, i moc silników nie będzie wystarczająca do prawdziwych lotów.
Hughes H-4 Hercules jest posiadaczem rekordów:
- Płatowiec o największej rozpiętości, jaki kiedykolwiek powstał
- Największy płatowiec napędzany silnikami tłokowymi
- Największy płatowiec o konstrucji drewnianej
- Największa łódź latająca jaka kiedykolwiek powstała
- Płatowiec napędzany najmocniejszymi silnikami tłokowymi produkowanymi seryjnie
- Płatowiec, w którym zastosowano silniki o największej pojemności skokowej (ponad 571 500 cm³).
Historia Howarda Hughesa oraz budowy samolotu została zaprezentowana w filmie Aviator (2004) w reżyserii Martina Scorsese.
(wikipedia)
Duże straty zadawane przez niemieckie U-Booty i lotnictwo konwojom zmierzającym ze Stanów Zjednoczonych przez Atlantyk do portów Wielkiej Brytanii zmusiły Departament Wojny USA do poszukiwania alternatywnych sposobów dalekodystansowego transportu sprzętu wojskowego i żołnierzy. Prace konstrukcyjne przeciągały się do tego stopnia, że nie zdążono zbudować ani jednego z nich przed końcem II wojny światowej. Samolot wzbił się w powietrze tylko raz - 2 listopada 1947 roku osiągnął wysokość 20 m przy 130 km/h, pokonał dystans zaledwie 1,6 km. Sceptycy uważali, że lot tak gigantycznej maszyny był możliwy jedynie dzięki wystąpieniu efektu przypowierzchniowego, zachodzącego podczas lotu nad wodą na niskiej wysokości, i moc silników nie będzie wystarczająca do prawdziwych lotów.
Hughes H-4 Hercules jest posiadaczem rekordów:
- Płatowiec o największej rozpiętości, jaki kiedykolwiek powstał
- Największy płatowiec napędzany silnikami tłokowymi
- Największy płatowiec o konstrucji drewnianej
- Największa łódź latająca jaka kiedykolwiek powstała
- Płatowiec napędzany najmocniejszymi silnikami tłokowymi produkowanymi seryjnie
- Płatowiec, w którym zastosowano silniki o największej pojemności skokowej (ponad 571 500 cm³).
Historia Howarda Hughesa oraz budowy samolotu została zaprezentowana w filmie Aviator (2004) w reżyserii Martina Scorsese.
(wikipedia)