motoryzacja
Czy samochody elektryczne są ekologiczne?
Z powodu jeszcze niedopracowanych technologii i wykorzystywania występujących tylko w niektórych miejscach surowców .... raczej nie.
1. Jednym z kluczowych surowców używanych w akumulatorach jest obecnie lit, jego wydobycie ciągle nie jest przyjazne dla klimatu, bo wymaga ogromnych ilości wody (wyprodukowanie 1 tony litu wymaga ok. 70 tys. litrów wody). Największe złoża litu znajdują się obecnie w Ameryce Pd między między Argentyną, Boliwią i Chile. Następnie transportowany jest on do Chin, gdzie powstaje 80 proc. światowych akumulatorów litowo-jonowych.
2. Baterie elektryków wymagają kobaltu. Kopalnie tego pierwiastka najczęściej dewastują środowisko i zdrowie samych górników, szczególnie, że ponad 70 proc. światowego zasobów tego surowca pochodzi z biednego Konga, gdzie około 200 tys. górników, w tym 25 tys. dzieci kopie kobalt w małych bieda szybach.
3. Trzecim problemem jest utylizacja zużytych akumulatorów. Jeśli spalinowe samochody są rozbierane na części i przetwarzane, to z baterią elektryka jest poważny problem, bo chemikalia w niej zawarte są niebezpieczne dla zdrowia i życia.
4. Jeśli wszyscy przesiądą się na elektryki trzeba będzie dużo zainwestować w elektrownie, aby obsłużyć zwiększonego zapotrzebowanie, a te niekoniecznie mogą być neutralna dla środowiska. Właściwie tylko elektrownie wodne i atomowe takie są.
5. Cały czas nie rozwiązano problemu ładowania aut na stacjach, bo samo ładowanie trwa wiele minut, tak więc będzie to tworzyć dodatkowe problemy jeśli klientów takich pojazdów po prostu znacząco przybędzie. Proszę sobie wyobrazić 100 tys. dzielnicę, gdzie dominują bloki.
Pojazdem ekologicznym jest natomiast samochód na wodór, gdyż emituje on do atmosfery praktycznie tylko parę wodną. Problemem technicznym jest jednak cały czas ekologiczne wytwarzanie wodoru czy jego bezpieczne przechowywanie w samochodzie.
Oczywiście nie oznacza to, że samochody elektryczne nie są przyszłością, są, ale rozwój rynku tych pojazdów musi iść z nowymi rozwiązaniami technicznymi, które zniwelują wyżej wymienione problemy.
Stan wiedzy naukowej czerwiec, 2022
1. Jednym z kluczowych surowców używanych w akumulatorach jest obecnie lit, jego wydobycie ciągle nie jest przyjazne dla klimatu, bo wymaga ogromnych ilości wody (wyprodukowanie 1 tony litu wymaga ok. 70 tys. litrów wody). Największe złoża litu znajdują się obecnie w Ameryce Pd między między Argentyną, Boliwią i Chile. Następnie transportowany jest on do Chin, gdzie powstaje 80 proc. światowych akumulatorów litowo-jonowych.
2. Baterie elektryków wymagają kobaltu. Kopalnie tego pierwiastka najczęściej dewastują środowisko i zdrowie samych górników, szczególnie, że ponad 70 proc. światowego zasobów tego surowca pochodzi z biednego Konga, gdzie około 200 tys. górników, w tym 25 tys. dzieci kopie kobalt w małych bieda szybach.
3. Trzecim problemem jest utylizacja zużytych akumulatorów. Jeśli spalinowe samochody są rozbierane na części i przetwarzane, to z baterią elektryka jest poważny problem, bo chemikalia w niej zawarte są niebezpieczne dla zdrowia i życia.
4. Jeśli wszyscy przesiądą się na elektryki trzeba będzie dużo zainwestować w elektrownie, aby obsłużyć zwiększonego zapotrzebowanie, a te niekoniecznie mogą być neutralna dla środowiska. Właściwie tylko elektrownie wodne i atomowe takie są.
5. Cały czas nie rozwiązano problemu ładowania aut na stacjach, bo samo ładowanie trwa wiele minut, tak więc będzie to tworzyć dodatkowe problemy jeśli klientów takich pojazdów po prostu znacząco przybędzie. Proszę sobie wyobrazić 100 tys. dzielnicę, gdzie dominują bloki.
Pojazdem ekologicznym jest natomiast samochód na wodór, gdyż emituje on do atmosfery praktycznie tylko parę wodną. Problemem technicznym jest jednak cały czas ekologiczne wytwarzanie wodoru czy jego bezpieczne przechowywanie w samochodzie.
Oczywiście nie oznacza to, że samochody elektryczne nie są przyszłością, są, ale rozwój rynku tych pojazdów musi iść z nowymi rozwiązaniami technicznymi, które zniwelują wyżej wymienione problemy.
Stan wiedzy naukowej czerwiec, 2022