logo

historia
Drohobycz w II RP centrum polskiego przemysłu naftowego, jedna z największych i najnowocześniejszych na świecie rafinerii

Drohobycz w II RP centrum polskiego przemysłu naftowego, jedna z największych i najnowocześniejszych na świecie rafinerii
Drohobycz w II RP centrum polskiego przemysłu naftowego, jedna z największych i najnowocześniejszych na świecie rafinerii. Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych „Polmin” to rafineria, kopalnie gazu ziemnego, 230 km ropo- i gazociągów, tłocznie ropy, przedstawicielstwa całym kraju.
„Polmin” odpowiadał za 20 proc. ropy przetwarzanej w Polsce. Przerabiano ją na benzynę samochodową i lotniczą, parafinę, koks naftowy, na oleje samochodowe, turbinowe i garbarskie. W 1936 największy producent asfaltów, m.in. drogowych, papowych, przemysłowych.
Sama rafineria - 2 tys. robotników i 800 majstrów. Zarobki były wysokie - od 600 do 2 tysięcy zł (kg chleba 30 gr, mięsa 80 gr, dobre ubranie 40 zł, rower "Łucznik" 100 zł).
Zakład dla pracowników wybudował w Drohobyczu osiedle mieszkaniowe – Kolonię Polminowską.

Romuald Szeremietiew
Popularne pytania
Pod mikroskopem elektronowym
W którym kraju żyje największa rodzina na świecie?
Które zwierzę jest najlepszym podróżnikiem?
Jak się pisze: łud, łód, łót, czy łut?
Dlaczego transformator buczy?
Czy lepiej jest jeść potrawy ostrzejsze czy łagodniejsze?
Kiedy po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii pojawili się masowo muzułmanie?
Czy w Chinach obowiązuje ruch lewostronny?
Po czym poznać, że świnia jest zadowolona?
Czy cesarskiego urzędnika można było w Chinach pobić?
Czy słonie potrafią dodawać?
Ile średnio waży zawodnik sumo?
Czy szczęka kota porusza się na boki?
Dlaczego warto nauczyć się mówić "nie"?