logo

zdrowie-medycynaSiemię lniane czy nasiona chia?

Siemię lniane czy nasiona chia?

Serwis nie ma dotacji z Unii czy państwowych firm, są tylko 2 nieinwazyjne reklamy Googla, bardzo prosimy o wyłączenie adblocka

Znane jako domowe lekarstwo na problemy trawienne, siemię lniane ma dużo więcej właściwości, niż mogłoby się wydawać. Dlaczego warto dodawać je do produktów i potraw?


Siemię lniane to potoczne określenie nasion lnu. W sklepie możemy znaleźć zarówno nasiona brązowe, jak i złote. Zawartość składników odżywczych w obu odmianach jest praktycznie identyczna.

Cenna zawartość siemienia lnianego

Te małe, niepozorne nasionka są prawdziwą kopalnią kwasów tłuszczowych omega 3, a zwłaszcza kwasu α-linolenowego (ALA), będącego prekursorem EPA (kwasu eikozapentaenowego) oraz DHA (kwasu dokozaheksaenowego). Zawartość kwasów omega 3 w diecie jest zazwyczaj niewystarczająca. Należy pamiętać, że kwasy te wpływają pozytywnie na pracę serca, regulują ciśnienie tętnicze krwi, zapobiegają nowotworom oraz procesom zapalnym.

Siemię lniane jest również jednym z najlepszych źródeł lignanów, czyli fitoestrogenów, które zapobiegają nowotworom piersi, jelita grubego i prostaty. Warto wiedzieć, że siemię lniane zawiera 100 razy więcej SDG (dwuglukozydu sekoizolariciresolu) w porównaniu do innych źródeł żywności. SDG, podobnie jak inne fitoestrogeny, może łagodzić dolegliwości związane z menopauzą oraz poprawiać płodność u kobiet.

Kolejnym, bardzo ważnym składnikiem siemienia lnianego jest błonnik pokarmowy, który występuje zarówno w frakcji rozpuszczalnej, jak i nierozpuszczalnej.

Nasiona lnu są ponadto bogate w składniki mineralne, takie jak: potas, fosfor, magnez, wapń oraz zawierają dużą ilość białka (Tabela 1).

Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika oraz składników mineralnych sprawia, że siemię lniane może sprzyjać odchudzaniu u osób z nadwagą. Badania wykazały, że nie ma ono jednak wpływu na masę ciała u osób szczupłych.

Siemię lniane – nie więcej niż 3 łyżki dziennie

Czy nasiona lnu można w takim razie spożywać bez ograniczeń? Niestety nie. Maksymalna dzienna dawka nasion siemienia lnianego to 3 łyżki stołowe. Powodem są niewielkie ilości związków cyjanowych. Organizm potrafi sobie z nimi skutecznie radzić, ale nie należy przyjmować ich w zbyt dużych dawkach. Drugim powodem, dla którego siemię lniane nie powinno być spożywane w nadmiarze, to duża zawartość błonnika, który może mieć efekt przeczyszczający.

Nasiona należy przechowywać w szczelnym pojemniku, najlepiej spożywać je tuż po zmieleniu. Wówczas zachowają najwięcej składników odżywczych.

mgr inż. Emilia Kołodziejska
KM bez tajemnic UWAGA! Jesteś singlem, masz kłopoty w związku ... czas to zmienić! Tylko na czas pandemii bestsellerowy ebook "Kobiety i mężczyźni bez tajemnic" ostro zjeżdża z ceny z 30 zł na 18 zł!

Setki książek w jednej. Wykorzystaj czas wolny i zdobądź przewagę wiedząc więcej od innych. Czas promocji ograniczony.
Popularne pytania
Mamba czarna to jadowity pająk czy wąż?
Czy nowotwory bardziej omijają ćwiczących rano czy wieczorem?
Jak długo można przeżyć bez snu?
Który rok był w 2014 roku w Korei Północnej?
Ile waży ludzka dusza?
Jaką wysokość ma najwyższy wodospad?
Dlaczego bilety lotnicze są często tańsze od kolejowych?
Czy witamy się w publicznej toalecie?
Komu Polacy zawdzięczają zdobycie Monte Cassino?
W jakim kraju legalnie można poślubić psa?
Jak sprawdzić, czy bateria w laptopie jest zużyta?
Po czym poznać, że kameleon jest wkurzony?
Który święty jest patronem osób cierpiących z powodu hemoroidów oraz chorób przenoszonych drogą płciową?
Czyje jest to oko?