militaria
Bell-Boeing V-22 Osprey podczas nocnego tankowania (wideo HD)
Bell-Boeing V-22 Osprey – amerykański pionowzlot wielozadaniowy. Jest to maszyna pionowego startu i lądowania (VTOL), zaprojektowana do wykonywania misji, do których zazwyczaj stosowano śmigłowce, ale o zasięgu samolotu z napędem turbośmigłowym.
Osprey jest pierwszym produkowanym seryjnie statkiem powietrznym z obracanym układem napędowym z wirnikami o średnicy 12 metrów umocowanymi wraz z silnikami i układami przeniesienia napędu w gondolach na końcówkach skrzydeł. Maszyna ta startuje i ląduje jak śmigłowiec, kiedy gondole z silnikami ustawione są pionowo (wirniki w pozycji poziomej). Po starcie gondole obracają się i po 12 sekundach zatrzymują w pozycji do lotu poziomego. Osprey może też startować podobnie jak samolot krótkiego startu i lądowania (STOL) po obróceniu gondoli napędowych o kąt 45 stopni. Dla zmniejszenia miejsca zajmowanego przez samolot, można złożyć jego skrzydła i wirniki, co zajmuje od 90 do 120 sekund.
Głównym użytkownikiem zmiennopłatów V-22 Osprey jest Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Specjalna wersja dla USMC oznaczona jako MV-22B jest przeznaczona do transportu żołnierzy, zaopatrzenia i wyposażenia, i może operować ze statków lub zwykłych terenów przybrzeżnych. Planowana wersja dla amerykańskiej marynarki wojennej ma być przeznaczona do celów ratowniczych, poszukiwawczych, oraz transportów specjalnych i standardowych zadań logistycznych. Wersja CV-22 używana przez Dowództwo Operacji Specjalnych Stanów Zjednoczonych (USSOCOM) może przeprowadzać specjalne operacje bojowe na długich dystansach, takie jak odbicia zakładników, odzyskanie pilotów z terytorium wroga itp. V-22 Osprey zastąpi docelowo śmigłowce USMC CH-46E i CH-53D oraz kilka typów śmigłowców MH-53 Pave Low, a prawdopodobnie także C-130 Hercules należących do USSOCOM.
Osprey został opracowany wspólnie przez Bell Helicopter Textron, produkującego skrzydła, gondole silnikowe z silnikami Rolls-Royce'a, wirniki, układ napędowy, powierzchnie sterowe ogona i rampę załadunkową i Boeing Company, produkującego kadłub, kokpit, awionikę i układ sterowania. Spółka produkująca Ospreye nosi nazwę Bell-Boeing.
W kwietniu 2015 roku Osprey należący do amerykańskich sił powietrznych latał nad siedzibą jednostki GROM w podwarszawskim Rembertowie oraz w Radomiu. Obecność maszyny była związana z polsko-amerykańskim ćwiczeniami sił specjalnych, w tym GROM.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bell-Boeing_V-22_Osprey
Osprey jest pierwszym produkowanym seryjnie statkiem powietrznym z obracanym układem napędowym z wirnikami o średnicy 12 metrów umocowanymi wraz z silnikami i układami przeniesienia napędu w gondolach na końcówkach skrzydeł. Maszyna ta startuje i ląduje jak śmigłowiec, kiedy gondole z silnikami ustawione są pionowo (wirniki w pozycji poziomej). Po starcie gondole obracają się i po 12 sekundach zatrzymują w pozycji do lotu poziomego. Osprey może też startować podobnie jak samolot krótkiego startu i lądowania (STOL) po obróceniu gondoli napędowych o kąt 45 stopni. Dla zmniejszenia miejsca zajmowanego przez samolot, można złożyć jego skrzydła i wirniki, co zajmuje od 90 do 120 sekund.
Głównym użytkownikiem zmiennopłatów V-22 Osprey jest Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Specjalna wersja dla USMC oznaczona jako MV-22B jest przeznaczona do transportu żołnierzy, zaopatrzenia i wyposażenia, i może operować ze statków lub zwykłych terenów przybrzeżnych. Planowana wersja dla amerykańskiej marynarki wojennej ma być przeznaczona do celów ratowniczych, poszukiwawczych, oraz transportów specjalnych i standardowych zadań logistycznych. Wersja CV-22 używana przez Dowództwo Operacji Specjalnych Stanów Zjednoczonych (USSOCOM) może przeprowadzać specjalne operacje bojowe na długich dystansach, takie jak odbicia zakładników, odzyskanie pilotów z terytorium wroga itp. V-22 Osprey zastąpi docelowo śmigłowce USMC CH-46E i CH-53D oraz kilka typów śmigłowców MH-53 Pave Low, a prawdopodobnie także C-130 Hercules należących do USSOCOM.
Osprey został opracowany wspólnie przez Bell Helicopter Textron, produkującego skrzydła, gondole silnikowe z silnikami Rolls-Royce'a, wirniki, układ napędowy, powierzchnie sterowe ogona i rampę załadunkową i Boeing Company, produkującego kadłub, kokpit, awionikę i układ sterowania. Spółka produkująca Ospreye nosi nazwę Bell-Boeing.
W kwietniu 2015 roku Osprey należący do amerykańskich sił powietrznych latał nad siedzibą jednostki GROM w podwarszawskim Rembertowie oraz w Radomiu. Obecność maszyny była związana z polsko-amerykańskim ćwiczeniami sił specjalnych, w tym GROM.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bell-Boeing_V-22_Osprey