logo

militaria
Wektor ciągu myśliwca F-35B. Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery

Wektor ciągu myśliwca F-35B. Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery
Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery, stając się pierwszą seryjną maszyną naddźwiękową o zdolnościach STOVL. Piechota morska planuje zastąpienie zarówno Harrierów, jak i myśliwców F/A-18 Hornet maszyną podobną do F-35A, która kosztem systemów lotu pionowego będzie miała większe zbiorniki paliwa. Podobnie jak w Harrierach uzbrojenie strzeleckie będzie przenoszone w montowanym centralnie zasobniku podwieszanym. Jak do tej pory lot pionowy jest najbardziej niebezpieczną fazą lotu i opracowanie odpowiednich systemów bezpieczeństwa, oraz niezawodnych mechanizmów ma znaczący wpływ na prace rozwojowe nad maszyną.

Zamiast rozwiązań używanych w Harrierze polegających na zastosowaniu obrotowych dysz silnika głównego i dodatkowych dysz manewrowych w F-35B zastosowano nowatorską opatentowaną przez Lockheed Martin i rozwijaną przez Rolls-Royce technologię napędzanego wałem wentylatora. Rozwiązanie to polega na zamontowaniu w środkowej części kadłuba poziomo położonego dwuwirnikowego przeciwbieżnego wentylatora napędzanego poprzez sprzęgło i przekładnię z silnika głównego maszyny. Wentylator odpowiedzialny jest za ruch pionowy maszyny, natomiast odprowadzenie spalin z dyszy głównej, poprzez specjalne obejścia, do sterowanych dysz na skrzydłach i bokach kadłuba powoduje obracanie się samolotu. W rezultacie silnik F-35B napędza dwie turbiny, nośną i napędową, spełniające te same zadania, co duża turbina Harriera, ale umożliwiając również lot z prędkościami naddźwiękowymi. Obecność wentylatora skutkuje mniejszym o 30% zapasem paliwa, krótszymi o 35 cm komorami uzbrojenia, także owiewka kokpitu jest mniejsza w porównaniu do pozostałych wersji.

Zbudowano dwie maszyny prototypowe do testów w locie: X-35A, która później została przebudowana do wersji X-35B, oraz wyposażonej w większe skrzydła X-35C.

X-35B po raz pierwszy wystartował pionowo 24 czerwca 2001 roku. Za sterami maszyny siedział Simon Hargeaves, pilot testowy BAE Systems. Maszyna wzniosła się na wysokość 7,5 m i pozostała w zawisie przez około 35 sekund po czym również pionowo wylądowała.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Popularne pytania
Dlaczego na statku kosmicznym Jurija Gagarina znalazł się pistolet?
Czy mężczyźni częściej śnią o kobietach czy mężczyznach?
Jaki procent Nowego Jorku stanowią tereny zielone?
Co kontroluje prawa półkula mózgu?
Czy owoce można jeść bezpośrednio po posiłku?
Które przyjaźnie są trwalsze - z podstawówki, gimnazjum czy liceum?
Kto ma więcej włosów: dziewczyny rude czy blondynki?
Dlaczego coraz mniej słoni posiada kły?
Czy w przypadkach ciężkiego niedożywienia ciemne włosy ludzkie mogą zmienić kolor na rude?
Czy ksiądz musi być prawiczkiem?
Czy Darwin wyjaśnił pochodzenie gatunków?
Czy muchomor sromotnikowy jest zabójczy dla ślimaków?
Kto dłużej siedzi w szkole, uczeń czy nauczyciel?
Czy ropucha olbrzymia wytwarza substancję wywołującą u ludzi halucynacje?