logo

militaria, 1957
Avro 698 Vulcan – brytyjski odrzutowy poddźwiękowy bombowiec strategiczny, 1957

Avro 698 Vulcan – brytyjski odrzutowy poddźwiękowy bombowiec strategiczny, 1957
Avro 698 Vulcan – brytyjski odrzutowy poddźwiękowy bombowiec strategiczny skonstruowany w zakładach Avro, używany od 1957 roku. Należał on do brytyjskich bombowców strategicznych serii „V”.
W 1947 brytyjskie Ministerstwo Obrony postawiło firmom lotniczym wymagania opracowania bombowca o prędkości 930 km/h, pułapie operacyjnym 15 000 m, zasięgu 5500 km i udźwigu bomb 4500 kg. Prace podjęto w firmach Avro, Vickers i Handley Page. Doprowadziły one następnie do powstania trzech bombowców serii „V” – Vickers Valiant, Handley Page Victor i Avro Vulcan.

W zakładach Avro, prace projektowe zostały rozpoczęte jeszcze przez zmarłego w katastrofie w 1947 głównego projektanta Roya Chadwicka. Wybrał on dla swojego projektu niekonwencjonalny wówczas układ delta. Układ ten przetestowano na zbudowanym w 1948 pomniejszonym jednomiejscowym samolocie eksperymentalnym Avro 707, oblatanym 4 września 1949. Pierwszy prototyp pełnowymiarowego bombowca, który otrzymał oznaczenie Avro 698, został oblatany 30 sierpnia 1952 roku. W następnym roku nadano mu nazwę Vulcan. Układ delta zapewniał mu zwartość konstrukcji i dużą manewrowość, przy dobrych własnościach lotnych przy prędkościach okołodźwiękowych.

Pierwszy samolot seryjny wersji Vulcan B.1 (Bomber Mark 1) został oblatany 4 lutego 1955. Królewskie Siły Powietrzne (RAF) otrzymały pierwszy egzemplarz samolotu numer XA897 w lipcu 1956 roku, jednak 1 października uległ on katastrofie na lotnisku w Londynie[1]. Kolejne samoloty były dostarczane do jednostek bojowych od lipca 1957 roku. Najpierw do 83. Eskadry. Od 1960, 28 samolotów B.1 zostało wyposażonych w nowsze silniki Olympus 104 i urządzenia przeciwdziałania radioelektronicznego (ECM), otrzymując oznaczenie B.1A.

W 1960 wszedł do służby wariant B.2. Miał on nieco większe skrzydła, mocniejsze silniki i lepsze osiągi od B.1. Otrzymał też bogatsze wyposażenie przeciwdziałania radioelektronicznego. Odróżniał się on wyraźniejszymi wgięciami na krawędzi natarcia skrzydeł w celu zmniejszenia turbulencji i wydłużonymi wygiętymi końcówkami skrzydeł. Ostatni Vulcan został dostarczony w styczniu 1965. Wyprodukowano łącznie 134 samoloty (45 sztuk B.1 i 89 sztuk B.2, w tym 26 B.2A). W 1973 roku osiem maszyn przebudowano na samoloty rozpoznawcze Vulcan B.2(MRR) (lub SR.2).

Wiki
Popularne pytania
Czy należy życzyć "smacznego"?
Czy większość morderców to osoby chore psychicznie?
Dlaczego Holendrzy pozbyli się wyspy Manhattan?
Gdzie Hitler chciał się znaleźć po śmierci?
Z jakimi jadalnymi roślinami spokrewniony jest tytoń?
Czy o naszych wrażeniach smakowych decydują bakterie?
Co było powodem wyboru frywolnych kobiet na tron Rosji?
Gdzie znajduje się oryginalny rękopis polskiego hymnu?
Które państwo pod koniec XVIII w. domagało się wyprowadzenia wojsk rosyjskich z I RP i prowadziło z tego powodu wojnę?
Jakie metody antykoncepcji preferowali Polacy w PRL-u?
Za czasów którego cesarza rzymskiego zabito Jezusa?
Czy na Allegro można sprzedawać zwierzęta?
Jaka ilość cukru staje się dla organizmu trująca?
Która miejscowość II RP była nazywana drugim Zakopanem?