logo

militaria, 1960
FSO Syrena Sport – prototyp polskiego samochodu sportowego, zbudowany pod koniec lat 50. XX wieku w W-wie


FSO Syrena Sport – prototyp polskiego samochodu sportowego, zbudowany pod koniec lat 50. XX wieku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Miał charakter studium możliwości stylistycznych i technicznych fabryki i nie wiązano z nim planów produkcyjnych. Samochód uznaje się za jedną z najważniejszych legend polskiej motoryzacji.

Kilka dni po prezentacji pojazd wydelegowano do testów, które ujawniły wiele naturalnych wad prototypu, ale i niespodziewane zalety, jak choćby pewne prowadzenie (kierowcą testowym był Józef Michalik). Początkowo osiągi były zaskakująco niskie. Ważąca nieco ponad 700 kilogramów Syrena Sport rozpędzała się zaledwie do 60-65 km/h. Okazało się, że przyczyną był źle zamontowany pedał gazu, który blokował się o podłogę, nie pozwalając na pełne otwarcie przepustnicy. Po usunięciu usterki samochód osiągał prędkość maksymalną około 110 km/h.

Oprócz jazd próbnych na torze zakładowym FSO, pracownicy fabryki testowali pojazd także w normalnym ruchu ulicznym, Cezary Nawrot odbył nim m.in. podróż z Warszawy do Krakowa. Wypady takie często kończyły się mniejszą lub większą awarią[5]. Dużym problemem okazały się szyby z pleksi, które po każdym, dłuższym przejeździe wymagały polerowania.

Inaczej niż pierwotnie zakładano, polska prasa oraz opinia publiczna naciskały na rozpoczęcie produkcji Syreny Sport, choćby w krótkiej serii. Dwa państwowe zakłady, Warszawska Fabryka Tworzyw Sztucznych oraz WZS PT – Zakład Tworzyw Sztucznych w Wadowicach, zaoferowały nawet możliwość wykonywania nadwozi Syreny Sport. Stawiało to w kłopotliwej sytuacji dyrekcję FSO oraz władze, które nigdy nie wiązały z tym samochodem żadnych planów produkcyjnych. Według wielokrotnie przytaczanej, także przez projektanta pojazdu, choć nie w pełni potwierdzonej historii, premier Józef Cyrankiewicz osobiście zadzwonił do FSO z poleceniem ukrycia samochodu. Po tej interwencji, wszelkie testy zakończono, a samochód trafił do magazynu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Warszawie Falenicy. Do tego momentu Syrena Sport przejechała około 29 tys. km na torze FSO i w normalnym ruchu ulicznym. Mimo usterek typowych dla prototypów, samochód okazał się zasadniczo dobrze skonstruowany.

Wskutek nieprzemyślanej decyzji, stojący w magazynie OBR samochód został komisyjnie zniszczony ok. 1975 roku wraz z szeregiem innych prototypów FSO dla zwolnienia przestrzeni garażowej. Według relacji projektanta pojazdu, pracownicy ośrodka próbowali ocalić prototyp.

Wiki
Popularne pytania
Co powinno znajdować się w szynce?
Które zbędne organy w człowieku zanikają?
Jakie cechy sprawiają, że Międzynarodowa Unia Astronomiczna uznaje dany obiekt za planetę?
Jakie słowo jest najczęściej używane na Facebooku?
Dlaczego stal nierdzewna nie rdzewieje?
Czy prostytucja i sprzedaż narkotyków jest wliczana w polskie PKB?
Która polska książka była kiedyś bardzo popularnym prezentem komunijnym w Hiszpanii?
Z jakiego powodu Galileusz miał problemy?
Czy Kolumb odkrył Amerykę w wyniku oszustwa?
Która cywilizacja zachowała życie moralne bez pomocy religii?
Czy najbogatszy kraj Europy jest monarchią dziedziczną?
Ile kosztuje banknot o nominale 0 euro?
Kto ma więcej nocnych koszmarów: niewidomi czy widzący?
Na jakie pieniądze w Polsce może liczyć znalazca skarbu?