technika, 1930
Wrak brytyjskiego wielkogabarytowego sterowca R101
R-101 to największy brytyjski sterowiec, zbudowany jako liniowiec do komunikacji z dalekimi koloniami. Mimo że po zbudowaniu nie przeszedł wystarczających testów i nie można było powiedzieć, że jest konstrukcją sprawdzoną, 1 października 1930 roku R-101 wystartował z Wielkiej Brytanii do Indii. Ponieważ był to przelot inauguracyjny na pokładzie znajdowali się głównie oficjele.
Nieszczelna konstrukcja spowodowała iż podczas lotu sterowiec systematycznie tracił gaz i obniżał lot. Nocą z 1 na 2 października we Francji, R-101 zderzył się z ziemią. Rozbija się na skraju lasu w pobliżu osady Allonne na północy Francji. Eksplozja zabija 46 osób spośród 54 obecnych na pokładzie. Dwóch dalszych umiera wkrótce w szpitalu od poparzeń.
W serii wyprodukowano dwie bliźniacze sztuki nazywając je kolejno R100 i R101. Prasa nazwała R100 "kapitalistycznym sterowcem", a R101 - "socjalistycznym", ponieważ pierwszy zbudowali prywatni przedsiębiorcy, a drugi - rząd Partii Pracy. Sterowiec był gigantem o długości ponad 236 metrów. Napełniony wodorem oferował imponujący zasięg 6,5 tys. kilometrów.
R101 działał na wyobraźnię nie tylko przez jego wielkość, ale również prawdziwie królewski luksus na pokładzie. Jego obszerny przedział pasażerski miał układ piętrowy.
Sterowiec R101 był najdłuższym statkiem powietrznym w Wielkiej Brytanii. Jego katastrofa spowodowała wstrzymanie, a później całkowite zarzucenie prac nad wielkogabarytowymi sterowcami.
Nieszczelna konstrukcja spowodowała iż podczas lotu sterowiec systematycznie tracił gaz i obniżał lot. Nocą z 1 na 2 października we Francji, R-101 zderzył się z ziemią. Rozbija się na skraju lasu w pobliżu osady Allonne na północy Francji. Eksplozja zabija 46 osób spośród 54 obecnych na pokładzie. Dwóch dalszych umiera wkrótce w szpitalu od poparzeń.
W serii wyprodukowano dwie bliźniacze sztuki nazywając je kolejno R100 i R101. Prasa nazwała R100 "kapitalistycznym sterowcem", a R101 - "socjalistycznym", ponieważ pierwszy zbudowali prywatni przedsiębiorcy, a drugi - rząd Partii Pracy. Sterowiec był gigantem o długości ponad 236 metrów. Napełniony wodorem oferował imponujący zasięg 6,5 tys. kilometrów.
R101 działał na wyobraźnię nie tylko przez jego wielkość, ale również prawdziwie królewski luksus na pokładzie. Jego obszerny przedział pasażerski miał układ piętrowy.
Sterowiec R101 był najdłuższym statkiem powietrznym w Wielkiej Brytanii. Jego katastrofa spowodowała wstrzymanie, a później całkowite zarzucenie prac nad wielkogabarytowymi sterowcami.