logo

technika, 1945
Pierwszy odrzutowy samolot w układzie skrzydła - Horten Ho 229

Pierwszy odrzutowy samolot w układzie skrzydła - Horten Ho 229
Horten Ho 229 (znany także pod oznaczeniem Horten Ho IX i Gotha Go 229) – stalowo-drewniany szturmowy/bombowy samolot niemiecki typu latające skrzydło wyprodukowany w styczniu 1945 przez Gothaer Waggonfabrik AG, zaprojektowany przez braci Horten na podstawie ich wcześniejszego prototypu z późnych lat 30. XX wieku.
Samolot ten stworzono dla Luftwaffe w końcowym okresie II wojny światowej. Wyposażony był w dwa silniki odrzutowe. Samolot zdołano wyprodukować i oblatać wstępnie dopiero w styczniu 1945. Wyposażony w dwa działka 30 mm, mógł być używany jako samolot myśliwski, ponieważ jego osiągi teoretycznie przewyższały wszystkie samoloty alianckie. Jednak był to raczej pierwszy projekt Göringa z cyklu tzw. 3x1000: samolot szturmowy, bombowy o zasięgu ponad 1000 km, prędkości do 1000 km/h i nośności do 1000 kg uzbrojenia w postaci bomb lub rakiet.
Był pierwszym na świecie odrzutowym samolotem o konstrukcji latającego skrzydła. Wykonana w firmie Northrop Grumman w latach 2008–2009 pełnowymiarowa, nielatająca rekonstrukcja oraz testy elektromagnetyczne na tajnym poligonie fabrycznym Northrop wykazały, że samolot Ho 229 w 1945 byłby wykrywalny przez angielską stację radarową wczesnego wykrywania Chain Home, w odległości równej 80% odległości wykrywania myśliwca Bf-110, czyli w odległości 130 km, zamiast 160 km. Z uwagi na różnice w rozpiętości obu dolnopłatów, Ho 229 wykazał się 40-procentową powierzchnią skutecznego odbicia w porównaniu z typowym myśliwcem II wojny światowej, stanowiąc pierwszy statek powietrzny wykonany w technologii stealth. Rekonstrukcję i jej osiągi przedstawiono latem 2009 r. w filmie dokumentalnym produkcji National Geographic.
Podczas końcowych walk w Niemczech w 1945 r. wywiad amerykański przechwycił dwa pokrewne egzemplarze (Ho 229 V3 w trakcie montowania oraz starszy model – bezsilnikowy szybowiec Horten Ho IX V1). 3 Armia George'a Pattona zniszczyła 5 innych niekompletnych egzemplarzy, aby konstrukcje te nie wpadły w ręce Armii Czerwonej i przez to nie zostały przechwycone i wykorzystane przez inżynierów lotnictwa ZSRR.
Ocalałe statki powietrzne przewieziono do USA, gdzie wraz z rekonstrukcją z 2008 znajdują się w muzeum lotnictwa Planes of Fame w Chino w Kalifornii (szybowiec) oraz w składnicy rekonstrukcyjnej National Air and Space Museum, części Smithsonian Institution (Paul E. Garber Restoration Facility mieszczące się w Suitland w stanie Maryland).

Dane techniczne:
Kraj produkcji: III Rzesza
Typ: jednomiejscowy samolot wielozadaniowy

Osiągi:
prędkość maksymalna: 977 km/h (na pułapie 12 000m);
795 km/h na poziomie morza
pułap praktyczny: 16 000 m
zasięg: 1930 km

Masa:
własna: 4800 kg
startowa: 7515 kg
maksymalna: 8500 kg

Wymiary:
rozpiętość skrzydeł: 16,8 m
długość: 7,5 m
wysokość: 2,80 m

Uzbrojenie:
2 działka Mk 103 kaliber 30 mm
dodatkowe: 2 × 500 kg bomb
lub 24 rakiet niesterowanych R4/M.

Napęd:
2 silniki odrzutowe Junkers Jumo 109–004 o ciągu 8,9 kN

Lata służby:
brak, testy w latach 1944–1945

Wiki
Popularne pytania
Czy można rozpoznać płeć tylko za pomocą oddechu?
Co znajduje się na zdjęciu?
Jaki w starożytnej Grecji traktowano nowo narodzoną córkę, a jak syna?
Jak w 10 minut obniżyć temperaturę ciała?
O której godzinie “nocny marek” jest najbardziej produktywny?
Czy psychopatę można poznać po twarzy?
Których produktów powinna unikać starająca się o dziecko kobieta?
W którym państwie jest najwięcej piramid?
Ile boków ma trapez?
Czy jakość pieczywa można też ocenić po tym, jak się starzeje?
Czy populacja niedźwiedzi polarnych rośnie czy maleje?
W jakich jednostkach w carskiej Rosji mierzono masę?
Czym się różniło przywłaszczanie państwowego mienia w III RP i Chinach?
W ilu procentach poduszka składa się z roztoczy, ich odchodów i złuszczonego naskórka po pół roku użytkowania?