kultura-sztuka
Największy w Unii Europejskiej budynek stanie w Warszawie
Varso Tower to kompleks budynków biurowych, których budowa ruszyła w stolicy. Kompleks stanie w dzielnicy Wola przy ulicy Chmielnej róg al. Jana Pawła II. Inwestorem i deweloperem jest słowacka firmę HB Reavis. Nazwa Varso nawiązuje do łacińskiej nazwy Warszawy – Varsovia. W skład kompleksu wejdą trzy budynki, najwyższy z nich będzie miał wysokość 310 metrów i będzie najwyższym budynkiem w Unii Europejskiej (w tym Wielkiej Brytanii, londyński The Shard ma wysokości 309,6 m). W Europie wyższe będą jedynie nowe wieżowce Moskwy. Imponującą wysokość architekci osiągnęli dodając do 230-metrowego biurowca potężną ażurową iglicę. Drugi budynek kompleksu będzie miał 90 metrów wysokości, a trzeci 81 m. Całkowita powierzchnia biurowa wyniesie ok. 140 000 m², z czego 7 tys. m² ma przypaść na konkurencyjną dla Złotych Tarasów powierzchnię handlowo-usługową. Główną wierzę zaprojektowała firma Foster + Partners natomiast dwa pozostałe budynki polscy architekci z firmy Hermanowicz Rewski Architekci.
Varso będzie konkurował nie tylko ze Złotymi Tarasami, ale również z Pałacem Kultury i Nauki, budynek firmy Reavis nie tylko będzie dużo większy, ale również pobije go pod względem umiejscowienia tarasu widokowego, który będzie dostępny odpłatnie na dachu budynku na wysokości 230 metrów, to dwukrotnie wyżej niż w PKiN. Na najwyższych kondygnacjach (46 i 47 piętro) znajdą się restauracje. Kompleks będzie połączony z Dworcem Centralny. Pod Varso znajdzie się miejsce na trzypoziomowy parking dla samochodów oraz 750 miejsc dla rowerów. Całość ma zostać oddana do użytku w 2020 roku.
Varso będzie konkurował nie tylko ze Złotymi Tarasami, ale również z Pałacem Kultury i Nauki, budynek firmy Reavis nie tylko będzie dużo większy, ale również pobije go pod względem umiejscowienia tarasu widokowego, który będzie dostępny odpłatnie na dachu budynku na wysokości 230 metrów, to dwukrotnie wyżej niż w PKiN. Na najwyższych kondygnacjach (46 i 47 piętro) znajdą się restauracje. Kompleks będzie połączony z Dworcem Centralny. Pod Varso znajdzie się miejsce na trzypoziomowy parking dla samochodów oraz 750 miejsc dla rowerów. Całość ma zostać oddana do użytku w 2020 roku.