logo

człowiek, 2016
Mapa holenderskiej kolei (Nederlandse Spoorwegen, dane 2016)

Mapa holenderskiej kolei (Nederlandse Spoorwegen, dane 2016)
Nederlandse Spoorwegen, NS jest głównym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Holandii. Pociągi spółki korzystają z torów i infrastruktury kolejowej zarządzanej przez firmę ProRail, niegdyś część NS.
Firma jest w całości własnością rządu Holandii. Istniały plany publicznej emisji akcji spółki, lecz zostały one przełożone w bliżej nieokreśloną przyszłość.
Pokrycie Holandii siecią kolejowej komunikacji pasażerskiej jest bardzo dobre, pociągi docierają do prawie wszystkich miast, do większości z nich co najmniej raz lub dwa razy na godzinę. Pomiędzy największymi miastami kraju: Amsterdamem, Rotterdamem, Hagą i Utrechtem, pociągi NS kursują co 15 minut.
Pociągi kursują zwykle między 6 rano a północą, chociaż w aglomeracji Randstad NS zapewnia całonocną komunikację kolejową.
Nederlandse Spoorwegen posiadają szereg oddziałów, jednak w komunikacji zewnętrznej nie wyróżnia się ich, używając jedynie określenia NS.

NS Reizigers (NSR) (NS Podróżni) – oddział odpowiedzialny za ruch pociągów pasażerskich oraz zatrudniający maszynistów i konduktorów.
NS Stations (NS Stacje) – odpowiedzialny za eksploatację wszystkich 390 dworców kolejowych w Holandii, również tych, z których korzystają pociągi innych niż NS przewoźników.
NedTrain – oddział odpowiedzialny za serwisowanie pociągów.
NS Vastgoed (NS Nieruchomości) – posiada 48 km² gruntów, zwykle w pobliżu stacji kolejowych, budując i użytkując na tych terenach węzły komunikacji publicznej, biura i budynki mieszkalne.
NS Commercie (NS Handel) – marketing, sprzedaż i obsługa klienta.
NS Internationaal – wraz z NS Reizigers i partnerami zagranicznymi uruchamia pociągi do innych krajów, takie jak Thalys (z Amsterdamu do Paryża), ICE (z Amsterdamu do Frankfurtu nad Menem) czy CityNightLine (do Monachium).
NedRailways – spółka joint-venture z Serco, uruchamiająca pociągi Merseyrail w okolicach Liverpoolu, i Northern Rail w północnej Anglii.

W 2002 roku Nederlandse Spoorwegen planowały założenie spółki joint-venture Nedkoleje z Polskimi Kolejami Państwowymi w celu prowadzenia pasażerskich przewozów kolejowych w województwie zachodniopomorskim. Plany te nie zostały zrealizowane.

Pociągi krajowe uruchamiane przez NS dzielą się na następujące kategorie:

Stoptrein (pociąg osobowy) – pociągi tej kategorii zatrzymują się na każdej stacji na swojej trasie i służą głównie obsłudze ruchu lokalnego.
Sprinter pociąg identyczny z stoptrein, operujący na wydzielonych liniach aglomeracji Randstad.
Sneltrein (pociąg pospieszny) – pociągi tej kategorii zatrzymują się jedynie na większych stacjach. Kursują jedynie na wybranych trasach, najważniejsze z nich to Roosendaal na południowym zachodzie – Zwolle na północnym wschodzie kraju, oraz Arnhem/Nijmegen – Rotterdam/Haga. Na obydwu tych trasach pociągi kursują co pół godziny
InterCity – kategoria wprowadzona w latach siedemdziesiątych. Pociągi zapewniają połączenia między największymi miastami kraju.

NS posiada wspólny system taryfowy z trzema mniejszymi przewoźnikami pasażerskimi (Syntus i Connexxion na wschodzie, NoordNed na północy kraju).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen
Popularne pytania
Jakie rodzaje blond włosów rozróżniamy?
Czy aby schudnąć lepiej biegać rano czy wieczorem?
Co dla starożytnych Egipcjan było cenniejsze niż złoto?
Które napoje łączone z alkoholem szybciej “zwalają z nóg”?
Czy istnieje gen szczęścia?
Czy stres wpływa na otyłość?
Co to za gadżet?
Co oznacza imię Adela?
Jak ekologicznie sprzątać mieszkanie?
Czym się różnią pralinki amerykańskie od europejskich?
Jak się miała nazywać polska waluta?
W jaki sposób człowieku zachowuje równowagę?
Jak szybko rośnie bambus?
W którym kraju Watykan zbudował teleskop?