logo

technika, 1934
P-26A Peashooter w tunelu aerodynamicznym firmy Boeing (Kalifornia, USA).

P-26A Peashooter w tunelu aerodynamicznym firmy Boeing (Kalifornia, USA).
Boeing P-26 Peashooter – amerykański samolot myśliwski zaprojektowany i zbudowany w 1932 roku w wytwórni Boeing Airplane Corporation.
Pod koniec lat dwudziestych XX wieku w amerykańskiej wytwórni Boeing przystąpiono do opracowania projektu samolotu myśliwskiego w układzie jednopłata, które miał zastąpić stosowane wówczas powszechnie dwupłatowe samoloty myśliwskie. Takim samolotem było zainteresowane amerykańskie dowództwo lotnictwa armii USAAC.
We wrześniu 1931 roku wytwórnia Boeing przedstawiła projekt samolotu myśliwskiego w układzie dolnopłata, o konstrukcji całkowicie metalowej, który otrzymał oznaczanie fabryczne Model 248. 5 grudnia 1931 roku dowództwo USAAC zamówiło trzy prototypy zbudowane według tego projektu i oznaczone jako XP-936. Do ich napędu zastosowano silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Pratt & Whitney R-1340-21 o mocy 550 KM (405 kW). Uzbrojenie miało składać się z 2 karabinów maszynowych Colt-Browning kal. 7,62 mm, zsynchronizowanych, strzelających przez obracające się śmigło. Karabiny umieszczono po bokach przedniej części kadłuba.
Pierwszy z tych prototypów oblatano 20 marca 1932 roku, Podczas prób w locie wykazał on dobre właściwości pilotażowe i bardzo dobrą zwrotność. W dniu 25 kwietnia 1932 roku trzy prototypy XP-936 przekazano do przebadania pilotom wojskowym. W testach próbnych oznaczono je symbolem wojskowym Y1P-26. Na jednym z nich osiągnięto prędkość 360 km/h, była ona aż o 43 km/h wyższa od prędkości stosowanego dotychczas dwupłatowego samolotu myśliwskiego Boeing P-12F. Ponadto samolot Y1P-26 był lżejszy o 1263 kg.
Po wniesieniu poprawek i zmian konstrukcyjnych w wytwórni Boeing zbudowano prototyp Model 266, który stał się samolotem wzorcowym dla samolotów seryjnych, których produkcję rozpoczęto w grudniu 1933 roku w liczbie 111 egzemplarzy. Samoloty seryjne otrzymały wojskowe oznaczenie P-26A. Dowództwo USAAC zamówiło najpierw 3 prototypy XP-26, aby sprawdzić je w różnych warunkach. Sprawdzian wypadł pozytywnie i przystąpiono do produkcji seryjnej.
Pierwszy samolot seryjny P-26A został oblatany 10 stycznia 1934 roku, a ostatni z zamówionych 111 samolotów w dniu 30 czerwca 1934 roku.
W 1934 roku zbudowano również 25 samolotów w wersji P-26B, napędzanych silnikiem Pratt & Whitney R-1340-33 o mocy 600 KM (442 kW) i nieco zmodernizowanych, o zmienionej instalacji paliwowej. Z powodu okresowego braku tych silników, ostatecznie dostarczono tylko w dniach 20 i 21 czerwca 1934 roku tylko 2 samoloty w wersji P-26B, a pozostałe 23 zmodernizowane samoloty dostarczono z silnikiem Pratt & Whitney R-1340-27 tak jak w wersji P-26A. Powstała tak wersja została oznaczona jako P-26C i była ona prawie identyczna jak wersja P-26A. Pierwszy samolot wersji P-26C został zbudowany 10 lutego 1936 roku, a ostatni w dniu 7 marca 1936 roku.
Budowano również samoloty Boeing P-26 na eksport i wersja ta była identyczna jak wersja P-26A a miała oznaczenie P-26s. Łącznie w latach 1932 – 1936 zbudowano około 180 samolotów Boeing P-26 wszystkich wersji.
Samoloty myśliwskie Boeing P-26A zaczęto dostarczać lotnictwu USAAC od stycznia 1934 roku. Piloci nadali mu nazwę Peashooter. Był to pierwszy amerykański samolot myśliwski o konstrukcji całkowicie metalowej i podstawowy samolot myśliwski w latach 1934 – 1939.
W latach 1934 – 1939 znalazły się one na uzbrojeniu 7 amerykańskich grup myśliwskich: 1, 16, 17, 18, 20, 32 i 37. Ogółem w lotnictwie USAAC użytkowano 151 samolotów myśliwskich P-26A, B, C.
Podczas II wojny światowej samoloty Boeing P-26 Peashooter zostały użyte bojowo przez lotnictwo amerykańskie w pierwszej fazie wojny w walkach z samolotami japońskimi nad Pearl Harbor oraz w 1942 roku. Potem zostały wycofane z działań bojowych i były stosowane jako samoloty szkolne.
Oprócz lotnictwa amerykańskiego używany był także przez lotnictwo innych państw. W dniu 2 sierpnia 1934 roku 12 samolotów P-26A zakupiła lotnictwo Hiszpanii, gdzie w czasie wojny domowej walczyły one z niemieckimi samolotami myśliwskimi Messerschmitt Bf 109. We wrześniu 1934 roku 11 samolotów P-26A otrzymało lotnictwo Chin, które używało je w walkach z japońskimi samolotami myśliwskimi Mitsubishi A6M Reisen.
Ponadto 3 samoloty P-26A zakupiła Panama i 2 – Gwatemala. W Gwatemali samoloty te użytkowano jako szkolne do 1955 roku.
Samolot Boeing P-26A Peashooter był jednomiejscowym samolotem myśliwskim, dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej, kabina odkryta. Podwozie klasyczne – stałe. Napęd: silnik gwiazdowy, osłonięty pierścieniem Townenda, śmigło dwułopatowe, drewniane. Wyposażony był w radiostację.

Uzbrojenie:
2 karabiny maszynowe Colt-Browning kal. 7,62 mm – stałe, zsynchronizowane w kadłubie
90 kg bomb

https://pl.wikipedia.org/wiki/Boeing_P-26_Peashooter
Popularne pytania
Dlaczego Chiny przegrały z państwami zachodnimi w XIX wieku?
Dlaczego im szybciej obraca się karuzela tym wyżej podnoszą się krzesełka?
Skąd się bierze homoseksualizm?
Dlaczego psy wąchają swoje tyłki?
Którzy powstańcy wierzyli, że walka wręcz jest skuteczniejsza od kuli?
Czy Antarktyda jest najsuchszym kontynentem?
Ile waży słynna paryska Wieża Eiffla?
Czego nie powinno się robić spotykając geparda?
O ile średnio dłużej żyją eunuchowie (wykastrowani mężczyźni) od normalnych mężczyzn?
Czy obcinanie włosów ma wpływ na to, z jaką prędkością rosną?
Gdzie można spotkać różowy śnieg o zapachu arbuza?
Które komórki w ludzkim organizmie żyją najdłużej?
Dlaczego warto jeść zupy?
Czy firma Tymbark produkowała kiedyś tanie wina?