technika, 1930
Budowa RMS Empress of Britain w stoczni Clydebankben (Szkocja).
RMS Empress of Britain – kanadyjski liniowiec pasażerski Canadian Pacific Steamship Company zbudowany w 1931 roku przez szkocką stocznię John Brown & Company w Clydebank, obsługujący linię Southampton – Cherbourg – Québec. Wbrew panującym trendom konstrukcyjnych późnych lat 20. statek zachował staroświecki wygląd z trzema charakterystycznymi kominami i wystrój wewnętrzny w konserwatywnym stylu staroangielskim. Podczas II wojny światowej statek został wcielony jako transportowiec do brytyjskiej marynarki handlowej. 26 października 1940 roku, 50 mil na północny-zachód od zatoki Donegal w Irlandii, płynący z Egiptu na Wyspy Brytyjskie liniowiec został zbombardowany przez niemiecki samolot Focke-Wulf Fw 200. Trafiony dwoma 250-kilogramowymi bombami i paląca się jednostka została wzięta na hol przez dwa eskortujące go niszczyciele. Następnej nocy, celna torpeda wystrzelona z U-Boota U-32 zatopiła statek w ciągu niespełna 4 minut z 45 członkami załogi. Większość załogi została uratowana przez eskortujące niszczyciele oraz polski niszczyciel ORP "Burza", który przejął 254 rozbitków. "Empress of Britain" był największym statkiem storpedowanym podczas wojny.
https://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Empress_of_Britain_(1930)
https://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Empress_of_Britain_(1930)