logo

militaria
Koniec Irydy. Tak w Polsce skończył się przemył lotniczy, którego budowę rozpoczęto już w II RP.

Koniec Irydy. Tak w Polsce skończył się przemył lotniczy, którego budowę rozpoczęto już w II RP.
- w 1999 roku w zakładzie w Mielcu pojawiła się tajemnicza "komisja" z USA. Wśród jej członków byli piloci, którzy również zadawali pytania polskim pilotom, pozostałe osoby z "komisji" robiły zdjęcia dokumentacji technicznej.

- w tym samym roku minister obrony narodowej Janusz Onyszkiewicz ogłosił informację o rezygnacji polskiego lotnictwa z Irydy, największego i najbardziej zaawansowanego programu lotniczego PRL/III RP budowy szkolno-bojowego samolotu.

- 18 kwietnia 2003 minister Jerzy Hausner w imieniu polskiego rządu podpisał z koncernem Lockheed Martin umowę offsetową związaną z zakupem od rządu amerykańskiego samolotów F-16.

- styczeń 2007 ogłoszono o sprzedaż zakładu w Mielcu amerykańskiemu koncernowi Sikorsky. Szefem MONu w rządzie PIS był w tym czasie R.Sikorski, a premierem Jarosław Kaczyński. "Inwestor" zapłacił za zakład w sumie ok. 103 mln zł. Tak w Polsce skończył się przemył lotniczy, którego budowę rozpoczęto już w II RP.

https://orka2.sejm.gov.pl/IZ5.nsf/main/2EB927F2
https://www.altair.com.pl/magazines/article?article_id=207
https://tech.wp.pl/i-22-iryda-pogrzebana-nadzieja-polskiego-przemyslu-lotniczego,6484943157172353a