Lata 1944-45 - japońskie okręt typu STO I-400, I-401, I-402 - największe okręty podwodne II wojny.

· Autor: wiki · Dodano: 2015-07-20
wiedza : Technika
Lata 1944-45 - japońskie okręt typu STO I-400, I-401, I-402 - największe okręty podwodne II wojny.

Okręty podwodne typu STO (okręt podwodny specjalnego typu; Sen Toku). Zbudowano tylko 3 okręty tego typu (I-400, I-401 oraz I-402). Każdy mógł przenosić w specjalnym hangarze do 3 wodnosamolotów bombowych typu Aichi M6A1 Seiran. Przed startem przy pomocy katapulty do kadłuba samolotu mocowano pływaki przechowywane osobno. Samoloty po lądowaniu na wodzie były ładowane na pokład przy pomocy dźwigu. Samoloty pokładowe były gotowe do działania w przeciągu 45 minut od wynurzenia. Okręt wyposażono w tzw. "chrapy" pozwalające na pływanie w zanurzeniu przy użyciu silnika spalinowego, oraz posiadał kadłub pokryty 1 centymetrową warstwą gumowej powłoki, która miała za zadanie ograniczać jego wykrywalność dla radarów i sonaru. W języku angielskim okręty tego typu nazywane były "podwodnymi krążownikami" (Submarine cruiser). Okręty tego typu są do chwili obecnej największymi okrętami podwodnymi z napędem konwencjonalnym jakie kiedykolwiek zbudowano.

Dane:
Wyporność : na powierzchni 5200 t, w zanurzeniu 6500 t
Długość : 122 m
Szerokość : 12 m
Zanurzenie : maksymalne ok. 100 m
Napęd: w zanurzeniu silniki elektryczne, na powierzchni silniki wysokoprężne
Prędkość: 18,7 węzła (na powierzchni), 6,5 węzła (w zanurzeniu)
Uzbrojenie: 1 działo 140 mm, 4 działa 25 mm, wyrzutnie torpedowe: 8 wyrzutni torped kaliber 533 mm

26 czerwca 1945 r. okręty I-400 oraz I-401 zostały wysłane w celu przeprowadzenia samobójczych ataków lotniczych na flotę amerykańską zakotwiczoną w Ulithi. Atak miał nastąpić 17 sierpnia. Jednak w wyniku przerwania działań wojennych okręty powróciły do Japonii i poddały się Amerykanom, którzy nie zdawali sobie sprawy z ich istnienia. Oba zostały przebadane w USA, a następnie zatopione na Pacyfiku w 1946. I-402 został przerobiony na tankowiec mający przewozić ropę z Indochin do Japonii, ale również nie zdążył wykonać zadania i został zatopiony w pobliżu wysp Gotō w 1946. I-403 został prawie ukończony, lecz miał problemy z silnikami i został zniszczony w doku. (źrodło: wikipedia)