Uznany za najlepszy autobus świata - polski Solaris Urbino 12 Electric.

· Autor: arcybook · Dodano: 2016-10-15
wiedza : Technika
Uznany za najlepszy autobus świata - polski Solaris Urbino 12 Electric.

Na targach IAA Nutzfahrzeuge w Hanowerze we wrześniu 2012 zadebiutował prototyp modelu Solaris Urbino 12 electric. W trzecim kwartale 2013 roku pierwszy seryjny egzemplarz trafi do firmy Braunschweiger Verkehrs AG z Brunszwiku w Niemczech. Odbędzie się to w ramach pilotażowego programu badawczo-wdrożeniowego finansowanego przez niemieckie federalne Ministerstwo Transportu.
Prototypowy autobus jest wyposażony w innowacyjny system Bombardier PRIMOVE, umożliwiający indukcyjne ładowanie baterii bez konieczności podłączania kabli. W układzie napędowym zastosowano system elektrycznego napędu firmy Vossloh Kiepe GmbH z Düsseldorfu. Centralnie zamontowany 4 polowy asynchroniczny silnik ma moc maksymalną 160 kW (1400 Nm) i umożliwia zastosowanie standardowych osi: napędowej ZF AV 132, oraz niezależnie zawieszonej osi ZF RL 75 EC. Energia odzyskana podczas hamowania jest przechowywana w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 210 kWh. Pojazd jest również wyposażony w złącze plug-in, które umożliwia podłączenie dodatkowego, zewnętrznego źródła energii. Wszystkie urządzenia w pojeździe, które zazwyczaj są zasilane z silnika wysokoprężnego zostały zelektryfikowane. Klimatyzator Konvekta UL500EM ma wbudowaną pompę ciepła CO2, która jest także wykorzystywana do ogrzewania pojazdu. Całość oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego zapewniono z użyciem energooszczędnych lamp typu LED. We wnętrzu znajdują się 32 fotele, w tym dwa „flipy”, czyli siedzenia składane. Łączna pojemność pasażerska wynosi 85 osób. Podstawowy zasiąg Urbino 12 electric wynosi 150 km. Dzięki systemowi indukcyjnemu Bombardier PRIMOVE, czy rozważanemu zastosowaniu pantografu do szybkiego ładowania podczas jazdy w trasie, będzie on mógł być zwiększony. Czas ładowania baterii sięga około 2 godzin przy zastosowaniu zewnętrznej ładowarki o mocy 100 kW. Wkrótce pojawią się ładowarki o mocy 200 kW, których zastosowanie skróci czas ładowania do około 1 godziny. Na wieżowej zabudowie układu napędowego prototypu zamontowano wyświetlacz, który informuje o poziomie naładowania baterii. Kierowca może obserwować ten parametr na wyświetlaczu deski rozdzielczej (MOKI).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Solaris_Urbino_12