Rower z silnikiem spalinowym, a przepisy

· Autor: arcybook · Dodano: 2016-05-23
wiedza : Biologia
Rower z silnikiem spalinowym, a przepisy

Temat rowerów z silnikami jest dość kontrowersyjny i w środowisku fanów jednośladów budzi często gorące dyskusje. Dlaczego? Niektórzy twierdzą, że idea roweru nijak nie łączy się z montowaniem przy nim silnika, ponieważ wtedy przestaje być napędzany siłą mięśni rowerzysty. Dotyczy to zwłaszcza silników spalinowych, wywołujących większe emocje niż elektryczne. Porusza się wiele kwestii - od sensu takiego napędu dla jazdy rowerem, poprzez ich koszt dla środowiska, aż po przepisy prawa. Warto zapoznać się z głównymi argumentami stosowanymi przez zwolenników oraz przeciwników takich rozwiązań.

Czy rower z silnikiem to nadal rower?
Rower z silnikiem spalinowym nie jest nową ideą. Właściwie już od lat montuje się takie silniki w rowerach, najczęściej między rurkami ramy, gdzie bak znajduje się na górnej rurze. Taki zestaw jest dość ciężki, dodaje do wagi rowerów około dziesięciu kilogramów. Generuje także spory hałas, który jest głównym minusem tego rozwiązania zaraz obok zanieczyszczania środowiska, co z kolei zaprzecza idei roweru jako chroniącego czystość powietrza środka transportu. Może przeszkadzać także zapach spalin - w samochodzie jadących chroni znajdowanie się wewnątrz pojazdu, w przypadku roweru z silnikiem spalinowym rowerzysta nie jest chroniony.
Z kolei rowery elektryczne wciąż nabierają popularności. Ten rodzaj rozwiązania charakteryzuje się nieco inną ideą. Napęd elektryczny ma na celu wspomaganie siły mięśni jadącego, nie zastąpienie jej. Napęd elektryczny bywa stosowany w rowerach służących do poruszania się po mieście. Jeśli przebywana zwykle trasa zawiera ostre podjazdy, osoby starsze lub z innych powodów nieco słabsze mogą mieć problem z pokonaniem jej wyłącznie o własnych siłach. Taki rower wymaga silnika elektrycznego, akumulatora, czujnika oraz komputerka służącego do sterowania wszystkim z kierownicy. Montuje się je przeróżnie, w zależności od fantazji producenta: na ramie, bagażniku, czasem akumulator rowerzysta musi trzymać w plecaku. Ten system także dodaje wagi rowerowi - nawet pięć do siedmiu kilogramów.

Co na to przepisy?
W przypadku rowerów z silnikiem spalinowym prawo nie wypowiada się jednoznacznie. Owszem, są zapisy mówiące o motorowerach, jednak między nimi jest pewna różnica. Do jazdy na motorowerze potrzeba specjalnych uprawnień, opłacania OC, rejestracji, kasku. Jednak wyrok Sądu Najwyższego z 2007 roku mówi, że pojazdy rowerowe z silnikiem, którego pojemność nie przekracza 50 centymetrów sześciennych, nadal nie są definiowane jako pojazd mechaniczny (czyli na przykład motorower). Taki pojazd musi tylko zachowywać wszystkie cechy budowy roweru i umożliwiać poruszanie się na nim bez użycia silnika. To nieco skomplikowana sytuacja, ponieważ w pewnym sensie wykorzystuje lukę w prawie, które nie przewidziało rowerów z silnikiem spalinowym.
Z kolei rowery elektryczne są dopuszczone do użytkowania legalnie, na mocy prawa o ruchu drogowym. Nałożono jednak ograniczenie na moc silnika - do 250 watów, wspomaganie może działać jedynie do prędkości 25 kilometrów na godzinę. Ponadto, napęd elektryczny w rowerze nie może działać gdy rowerzysta przestaje pedałować. Co za tym idzie, nie może być jedynym napędem roweru, który mimo wszystko ma być wprawiany w ruch siłą mięśni. Silnik to jedynie wspomaganie, nie rozwiązanie, musi być uruchamiany naciskiem na pedały i jedynie podczas tego nacisku działać.

Który z nich wybrać?
Rower z silnikiem spalinowym wydaje się posiadać znacznie więcej wad - jest ciężki, bardzo głośny i mija się znacznie z ideą ochrony środowiska przez zmianę środka transportu. Co więcej, nie można kupić go w sklepie, dostępne są jedynie zestawy do samodzielnego montażu. Zaletą może być cena, ponieważ spalanie w takim silniku jest bardzo niewielkie, a sam koszt kupienia silnika i montażu również nie jest wysoki. Rowery z takim napędem są spotykane na ulicach niezbyt często.
Z kolei rower elektryczny stale zwiększa swoją popularność. Przydaje się zwłaszcza do jazdy po mieście, dla osób starszych, przy dużych nierównościach terenu lub dla tych rowerzystów, którzy chcą go wykorzystywać do zawożenia zakupów ze sklepu do domu. Jest rozwiązaniem dość ekologicznym i tanim w użytkowaniu (akumulator litowo-jonowy ładuje się szybko i niewielkim nakładem kosztów), jednak zakup wiąże się z dużym wydatkiem - około dwóch, trzech tysięcy złotych to najniższe ceny. Możliwe jednak, że z czasem ceny spadną i wtedy rowery elektryczne staną się popularnym rozwiązaniem zwłaszcza wśród ludzi starszych lub dojeżdżających do pracy (praca w biurze wymaga nienagannego wyglądu, a trudno o niego po dużym wysiłku włożonym w dojazd do pracy).

Podsumowanie
Zdecydowanie się na rower z silnikiem spalinowym lub rower elektryczny jest kwestią indywidualnych potrzeb i priorytetów. Bez wątpienia dodatkowa pomoc może rozwiązać problemy wielu rowerzystów. Niektórzy nawet bez niej nie mogliby dłużej poruszać się na rowerze, więc trudno odmówić takim rozwiązaniom sensu. Warto tylko przemyśleć kwestię rodzaju silnika i wybrać taki, który będzie bardzo odpowiadał potrzebom i idei rowerzysty.