logo

motoryzacja
Jak działa mechanizm różnicowy (dyferencjał) w samochodzie (wideo HD)

Jak działa mechanizm różnicowy (dyferencjał) w samochodzie (wideo HD)
Mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa), potocznie dyferencjał (od słowa dyferencja – daw. różnica) – przekładnia mechaniczna zębata, wynaleziona w starożytnych Chinach przez Ma Juna w III w.n.e., stosowana od czasów Carla Friedricha Benza w układzie napędowym pojazdów.
Zastosowanie

Mechanizm różnicowy w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach, w przypadku pojazdów z napędem na więcej niż jedną oś może występować także dodatkowy centralny (międzyosiowy) mechanizm różnicowy w skrzyni rozdzielczej kompensujący różnicę prędkości obrotowej pomiędzy osiami napędowymi. Zapobiega to wytwarzaniu się niepożądanych naprężeń w układzie przeniesienia napędu, które przyczyniają się do szybszego zużycia opon, przekładni, zwiększenia spalania paliwa, oraz mogą prowadzić do ukręcenia półosi.
Zjawisko to występuje głównie podczas pokonywania zakrętów, jazdy po nierównym terenie itp.

Wiki

Popularne pytania
W którym roku Dzień Kobiet przestał być w Polsce świętem państwowym?
Czy Niemcy byli w stanie zniszczyć przemysł rosyjski w 1941 roku?
Co oznacza słowo paradygmat?
Ile wynosi średni wzrost Pigmeja?
Za następcę kogo uważał się Stalin?
Na co mężczyźni przede wszystkim zwracają uwagę podczas oglądania filmów dla dorosłych?
Co jest najważniejszą komórką społeczeństwa konfucjańskiego?
Kiedy najczęściej kłamiemy?
Dlaczego ludzie w trakcie ewolucji stracili bujne owłosienie?
Produkcja, której gry była droższa - Destiny czy GTA V?
Czym Samsung zajmował się na początku działalności?
Z jaką prędkością poruszają się najszybsze windy na świecie?
Jak się pisze “pośrodku” czy “po środku”?
Na jaki komputer powstał pierwszy program antywirusowy?